Hoe pedagogisch is een pedagogische tik?

Je kind slaan. In veel landen is het verboden. In België niet. Veel Belgen vinden de zogenaamde pedagogische tik best ok. Je kind een ‘corrigerende’ tik geven om gewenst gedrag uit te lokken, om te laten zien dat ze stout zijn en dat iets niet mag, om ze te straffen. Maar hoe pedagogisch verantwoord is het om je kind te slaan? Daar kan ik heel kort over zijn: niet.

Wat leren we onze kinderen door ze te slaan?

Je kind leert niets door hem te slaan. Of nee wacht, je leert het eigenlijk veel, maar waarschijnlijk niet hetgeen jij wil als ouder:

  • slaan is ok. mama en papa slaan dus ik mag ook slaan
  • als ik iets doe wat niet mag, doen ze mij pijn
  • als ik braaf ben, gaan ze mij zeker geen pijn doen
  • als het niet lukt om braaf te zijn, ook al doe ik mijn best, doen ze mij toch pijn
  • eigenlijk ben ik wel bang dat ze mij gaan slaan
  • maar als iemand iets doet wat ik niet leuk vind, mag ik ook slaan
  • als iemand mij slaat, mag ik terug slaan
  • slaan is ok.

Maar laat ons eerlijk zijn, slaan is NOOIT ok.

Ethisch gezien is er geen enkele reden waarom we elkaar pijn zouden moeten doen. Vroeger niet, nu niet en later ook niet. Kinderen zijn ons meer dierbare maar ook ons meest kwetsbare goed. Laten we ze ook zo behandelen.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze kinderen geen geweld gebruiken?

Ook dat antwoord is simpel: door zelf geen geweld te gebruiken. “Behandel je naaste zoals je zelf behandeld wilt worden”. Of hoe ik een tijdje geleden al het “oog om oog, tand om tand” principe achter me liet. Ook kinderen zijn onze naasten, en meer nog, ze zijn de volgende generatie medemensen. Laten we ze leren om zorg te dragen voor elkaar, in plaats van elkaar pijn te doen. Geweld heeft ons nooit een duurzame oplossing gebracht, dat vertelt de geschiedenis ons keer op keer. Laten we ook met deze generatie niet in die val trappen.


Lees meer over opvoeden zonder straffen

Lees meer over opvoeden zonder belonen

Lees meer over alternatieven voor straffen die je kan toepassen als ouder


Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.