Aandacht voor de psychologische aspecten van de Corona crisis

In tijden van crisis, het Covid-19 tijdperk, hebben we als mens ook nood aan aandacht voor het psychologische en sociale aspecten om ons algemeen welzijn hoog te houden. Angst, verveling, eenzaamheid, jezelf tegen komen … Alleen of met je gezin thuis zijn. Het schrikt veel mensen af. Wat gaan we hele dagen doen, hoe houden we contact, hoe werken we? In deze blog wil ik een paar praktische, psychologische en sociale items belichten die kunnen helpen om de komende weken draaglijker te maken en vooral fijner door te brengen.

Wat gaan we nu de hele dag doen?

Iedereen die niet uit huis gaat werken, zit thuis en moet zich daar wat bezig houden. Ook op het werk zal alles anders verlopen nu je sociaal afstand moet houden. Maar wat doe je zoal een hele dag, als je niet echt werk hebt, of hoe wissel je (thuis)werken af met andere dingen zonder mensen in de buurt?

  • Hou je dagritme aan. Hou je rituelen gelijk in de werkweek en in het weekend.
  • Neem tijd om dingen te doen die je energie geven. Vul blokken die je normaal spendeerde aan woonwerkverkeer of sociaal contact op met alternatief sociaal contact of dingen die je graag doet.
  • Blijf sporten: er staan massa’s workouts, yoga sessies en danslessen online.
  • Doe je werk maar doe ook dingen die al veel te lang zijn blijven liggen.
  • Doe eens iets uit je comfort zone, je hebt tijd en niemand ziet het 😉
  • Heb extra aandacht voor beweging en gezond eten om je immuniteit op peil te houden.

Hoe houden we sociaal contact?

Verbinden zonder lichamelijk contact, het is een uitdaging. We hebben als mens namelijk nood aan de aanwezigheid van andere mensen en aan lichamelijk contact. We zullen creatief moeten zijn en alternatieven zoeken om elkaar te horen, te zien of aan elkaar te denken.

  • Skype met je familie, met je vrienden, met collega’s en neem tijd om sociaal te zijn. Bel bv tijdens je koffiepauze met een collega, of zet je oma mee aan tafel tijdens het avondeten (via computer of gsm)
  • Doe eens iets voor je buren of je grootouders, zoals boodschappen of koekjes bakken (met oog voor hygiëne).
  • Wees lief voor jezelf. Verbinding met jezelf en de lastige gevoelens die erbij horen. Dat kan je vooruit helpen om creatief te zijn.

Hoe werken we thuis met kinderen?

Hier focus ik even op ouders die thuiswerken met kinderen: besef dat het niet altijd makkelijk zal zijn maar niets is onmogelijk. Alles hangt samen met de verwachtingen die jullie ervan hebben. Spreek een duidelijk dagritme af, met vaste blokken ‘tijd voor werk’ en ‘tijd voor elkaar’. Indien nodig kan je dat visualiseren in een schema of met pictogrammen. Geef je kinderen vrij spel maar ook opdrachten. En aanvaard dat je productiviteit anders zal zijn, niet perse minder maar anders. Ga full focus in de werkmomenten en ontspan maximaal in de tijd samen. Weet ook dat dit niet van dag 1 perfect zal verlopen, geef jezelf en je kinderen de tijd om samen een routine te vinden en deze in te oefenen.

Periode van groei

We kunnen deze crisis gemakkelijk omdenken: neem het Corona tijdperk als een leerschool voor zelfgroei. Terug leren leven in een kleine commune, al is het voor even. Rekening houden met elkaar, op een andere manier. Het is een goede les voor onze kids, maar laat ons eerlijk zijn ook voor onszelf. Elkaars grenzen nog meer leren kennen en respecteren. Energie spots zoeken. Introspectief kijken naar wat je nodig hebt, en vooral mild zijn voor jezelf. Deze komende weken gaan ons heel veel leren op vlak van sociaal denken, prioriteiten stellen en creatief zijn, als we ons er maximaal voor open stellen.

Deze blog is geschreven vanuit het standpunt van een jonge vitale persoon die niet behoort tot de risicogroepen. Indien je bepaalde angsten bij jezelf merkt die je dagelijkse leven belemmeren, neem dan zeker contact op met een professionele hulpverlener.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.