Een weekmenu als middel tegen voedselverspilling (door Isabelle)

Of je nu begaan bent met het milieu en het klimaat, of het is allemaal een ver-van-je-bed show, eten weggooien is altijd een spijtige zaak. 

Toch verspillen wij gemiddeld tussen de 18 en 26 kg voedsel per jaar, per persoon. Reken even snel uit hoeveel dat is voor jouw gezin. Dat wordt gemakkelijk meer dan 60kg eten, dat gewoon wordt weggegooid. Waarom? Omdat het niet lekker meer is, omdat de houdbaarheidsdatum is overschreven (of in de buurt komt), omdat we te veel hebben gekookt, omdat we vergeten waren dat we het hadden.

Er zijn een heel aantal manieren om dit aan te pakken. De eerste stap is te zorgen dat je niet te veel in huis haalt, en weet wat er in de koelkast ligt (hallooooo verpieterde broccoli).

Soms lijkt het wat overweldigend om te gaan nadenken over wat je een hele week wilt eten. Maar geen nood, ik heb hier vier eenvoudige stappen waarmee je aan de slag kunt, en binnen de kortste keren spaar jij ook tijd en geld uit, terwijl je minder weggooit! Triple win!

1. WAT PLANNEN?

Ga je een menu opstellen voor elke avond, of plan je ook de lunch mee in? Ga je all the way, en staat het ontbijt, de snacks en het dessert er ook bij? Dat hangt natuurlijk van je situatie af. 

2. TIMING

Om te beginnen is het belangrijk na te denken over wanneer je dat weekmenu gaat opstellen. Zaterdagvoormiddag zou een goed moment kunnen zijn, omdat je dan meestal wat tijd hebt om met de andere gezinsleden te overleggen, en de meeste mensen doen inkopen in het weekend. Neem een koffietje, twee papiertjes en een pen.

Als je echter een andere planning hebt, of zoals wij Collect and go doet, dan moet je er iets vroeger aan beginnen, om dan op zaterdag je boodschapjes op te kunnen halen aan de winkel.

3. INPLANNEN IN DE GEZINSAGENDA

Als je een lijst opstelt met wat je wilt gaan eten, is het nuttig even de weekagenda erbij te halen. Moet je op een bepaald moment gaan lunchen voor het werk? Ben je op de baan en zal je in de auto moeten eten? Dan is een rijstsalade niet meteen handig.

 Een stoofpotje of ovengerecht is heerlijk maar als zoonlief naar de muziekschool moet, of de dochter heeft basketbaltraining om 19u en jullie komen thuis om 18u, dan moeten we realistisch zijn. Op sommige dagen moet het heel snel gaan, op andere snel, en op nog anderen heb je iets meer tijd.

Als het vaak heel druk is ’s avonds, kan het een optie zijn om een paar weekends echt volop in kook-modus te gaan en maaltijden in te vriezen. Spaghettisaus, soep, zelfs (groenten)puree,… keuze genoeg!

4. LINKEN AAN DE BOODSCHAPPENLIJST

Als halverwege de week de melk bijna op blijkt te zijn, of je begint aan dat laatste rolletjes toiletpapier, zal je waarschijnlijk ook wel ergens een papiertje hebben liggen of een bord hebben waar je zulke boodschappen op noteert. Als dat niet het geval is: erg handig, doen!

Bij het opstellen van het weekmenu maak je best ook onmiddellijk een boodschappenlijstje. Steak met bloemkool en aardappeltjes – hebben we nog steak in de vriezer? Hoeveel bloemkool hebben we nodig? Staat er nog geen haar op die patatjes in de garage? Ga alle ingrediënten in het recept na. 

Voilà, het weekmenu is opgesteld en het lijkt haalbaar voor iedereen. Ik raad ook aan om aan het einde van de week ergens een ‘restjesmaaltijd’ te plannen – een schotel waarin je heel wat restjes van de voorgaande dagen kwijt kunt. Of neem overschotjes mee als lunch, ook altijd een handige oplossing!

Meer over de voordelen van een weekmenu vind je hier!

Nog meer lezen over het opstellen van een weekmenu? Lees er alles over in mijn tips voor gevorderden!


Over de schrijfster

Isa, mama van een driejarige creatieve krullenbol, van vorig millennium samen met Manlief. Mijn blog heet Bostonbaby.org omdat ik ermee begon toen we voor een jaar naar over de oceaan verhuisden, met een toen 4 maanden oude baby. Jep, dat soort waanzinnige avonturen staan op het programma. Maar nu we opnieuw in België wonen, genieten we des te meer van familie en vrienden! Ik hou van koffie (probeer momenteel af te kicken), dessertjes bakken, gezonde voeding, joggen, yoga, en onze twee poezels. Ik probeer steeds te zoeken naar het positieve, ook als dat niet voor de hand ligt.

Volg Isabelle op Boston, Baby!

Volg Isabelle op Instagram!


Een reactie op “Een weekmenu als middel tegen voedselverspilling (door Isabelle)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.