De zelfzorgreis #4: jezelf ontdekken in de praktijk

Welkom op onze reis. De zelfzorgreis. Tijdens deze trip gaan we gedurende een aantal weken zoeken naar manieren om mentaal zorg te dragen voor onszelf, gaan we deze oefenen en gaan we leren om lief te zijn voor onszelf en van daaruit ook voor anderen.


Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen met deze reis! Deel je ze aub hieronder of via een van de andere kanalen? Je kan altijd de hashtag #dezelfzorgreis gebruiken. Ik hoor heel graag waar jullie tegenaan lopen of waar jullie mee bezig zijn, zodat ik de reis hierop kan afstemmen. 


Thema 2: jezelf ontdekken

Ik maak in totaal een reeks van 6 blogs, in 3 thema’s, waarbij dit tweede thema draait rond jezelf ontdekken: hoe kan je jezelf blootgeven zonder daarbij neergehaald te worden, hoe kan je leren fouten maken en hoe kan je leren lief zijn voor jezelf? Deze week zetten we de theorieblog van vorige week om naar de praktijk.

In het eerste thema gingen we aan de slag met ruimte maken in he hoofd. om je hoofd. 

Lees hier deel 1: je hoofd opruimen

Lees hier deel 2: ruimte maken in je hoofd, de praktijk


Ontdekken wie je bent

Als er iemand is die jou het beste kent, dan ben jij het wel! Jij leeft dag in dag uit samen met jezelf, dus je kan maar best overeen komen 🙂

Opdracht: beschrijf jezelf vanuit het perspectief van iemand anders. Probeer enkel neutrale woorden te gebruiken. Probeer je vaardigheden te beschrijven, je talenten en denk aan de dingen waar je goed in bent en die anderen appreciëren aan jou.

Zo omschrijf ik mezelf: Kathleen is een vrouw van 33 met 2 dochters. Ze danst heel graag en probeert zichzelf continu nieuwe dingen aan te leren en nieuwe uitdagingen voor te schotelen. Ze is heel goed in het snel verwerken van informatie en het overbrengen van deze informatie naar anderen, zowel geschreven als gesproken. Ze kan heel kritisch en neutraal kijken naar feiten. Daarnaast kan ze zich zeer snel inwerken in verschillende onderwerpen en is ze zeer behendig op de computer en met sociale media. Kathleen is een vriendelijke en sociaal vaardige vrouw die respectvol overkomt en altijd de handen uit de mouwen wil steken om mensen op weg te helpen. Ze is heel positief ingesteld en probeert van elk moment het beste te maken.

Bij het maken van deze beschrijving (rationeel), voelde ik me ook echt deze persoon (emotioneel). Dit is wie ik ben. En dit is ook hoe ik wil leven.

Dat is de kunst. Je rationele en emotionele ik laten samenkomen en als 1 laten handelen. Dat kan natuurlijk niet elke dag even goed. Maar in wezen is wie jij bent de persoon waar je trouw aan wil blijven. Als je dingen onderneemt of communiceert, denk dan eerst even na of het al dan niet strookt met de waarden en normen die bij je passen. Op die manier leer je authentiek te zijn, en kan je anderen laten zien wat je echt denkt en voelt. Dat geeft enorm veel vertrouwen, zekerheid en rust.

Je grenzen ontdekken

We weten allemaal waarom het belangrijk is om grenzen te hebben en deze ook aan anderen mee te geven. Maar we slagen er nog niet altijd in om dit tijdig te doen of om zelf tijdig die grenzen te erkennen.

Grenzen hoeven niet altijd op dezelfde plek te liggen. De ene dag kan je meer lawaai verdragen dan de andere. De ene dag kan je meer werk verzetten dan de andere dag. Er zijn heel veel factoren die bepalen waar je grenzen liggen: aantal slaap, weerstand, emotionele uitdagingen, stress, …

Een goede oefening om zelf te experimenteren met grenzen is om je grens als een barometer voor te stellen met een groene, gele, oranje en rode zone.

  • Groene zone: je voelt je comfortabel, alles gaat goed.
  • Gele zone: je gaat een beetje buiten je comfort maar als het zo blijft zal het goed gaan
  • Oranje zone: je gaat ver buiten je comfort en als dit lang zo blijft, ga je panikeren of tilt slaan
  • Rode zone: je slaat in paniek of je slaat tilt, je weet niet meer wat je moet doen behalve heel erg schreeuwen of heel erg in he schulp kruipen (fight or flight).

Eigenlijk zou je al naar jezelf of je omgeving moeten communiceren vanaf de gele zone. Die kan voor eenzelfde gebeurtenis mogelijks elke dag op een andere plek liggen. En dat is ok. Bedenk bij jezelf hoe het komt dat je net sneller of trager in die zone komt: ben je moe, heb je stress, heb je honger, voel je je niet goed in je vel? Als je je ‘triggers’ kent, dan kan je hierop ook makkelijker anticiperen en veel beter de situaties en je grenzen controleren.

Lees ook hoe je kan groeien als ouder door rekening te houden met triggers en grenzen.

Bijkomend weetje: wanneer een mens in paniek slaat of ‘tilt’ slaat zullen onze hersenen in verdediging schieten en het ‘reptielen’ brein inschakelen. Dit is alleroudste brein, ons ‘fight or flight brein’ dat ervoor zal zorgen dat je jezelf heel snel kan verdedigen wanneer je je aangevallen voelt (door daden of door woorden). Dit brein werkt op adrenaline en vraagt heel veel van onze energie. Het zal ons op een zeer korte tijd een evaluatie laten maken van het gevaar en een reactie kiezen, ofwel vechten ofwel vluchten. Deze reactie ligt quasi buiten onze controle en gaat over instinct. Het is belangrijk om dit te weten aangezien deze reacties vaak echt buiten onszelf liggen. Zo kan je bepaalde acties van jezelf of anderen beter kaderen in de toekomst.

Fouten leren maken

Als je rondom je kijkt zie je mensen continu fouten maken: in taal, in het verkeer, op hun werk, tijdens het sporten …

Fact check: De wereld vergaat niet als je een fout maakt. Waarschijnlijk heeft zelfs niemand het gemerkt. En als iemand het wel heeft gemerkt, wat gebeurt er dan?

Als je een fout maakt, zeg niet ‘ik kan niets’ maar zeg ‘dat kan gebeuren’ of ‘deze keer lukte het niet zo goed, volgende keer beter’. Zeg tegen jezelf wat je ook tegen anderen zou zeggen. Jij blijft wie je bent. Fouten bepalen niet wie je bent, hoe je ermee omgaat wel.

Fouten horen bij het leven. 
Maak je geen fouten, dan leer je niet.
Maak je geen fouten, dan leef je niet.

Leer je talenten kennen en erkennen

Bij het maken van je beschrijving heb je ongetwijfeld een aantal dingen gedacht of opgeschreven die je kan benoemen als een talent. Sommige dingen kon je als kind al, sommige dingen heb je gaandeweg ontdekt, en sommige dingen zijn nieuw maar vind je wel heel leuk om verder te exploreren. Hoe klein ook, hoe onbelangrijk ook, alle talenten zijn het waard om ontdekt en erkend te worden. En wie weet kan je dat talent omzetten naar een vaardigheid die je elders goed van pas kan komen. Of kan je er je hobby van maken en toevoegen aan he zelfzorg lijstje van dingen die je energie geven (volgende blog meer hierover).

Opdracht: probeer voor jezelf de komende dagen eens op te schrijven wat je goed kan en waar je al van kinds af aan plezier aan beleeft. Wie weet kom je tot inzichten die je kan gebruiken in je dagelijkse leven.

Lief leren zijn voor jezelf

Nu je weet wie je bent, nu je leert wat je grenzen en je talenten zijn en nu je fouten leert maken, zal je merken dat het steeds makkelijker wordt om lief te zijn, om mild te zijn voor jezelf. Je zal merken dat de mening van anderen je minder vaak zal interesseren en je zal merken dat je met meer vertrouwen dingen onderneemt en dat je daarom ook meer energie overhoudt om nieuwe dingen te proberen.

Er zullen dagen zijn dat lief zijn niet goed lukt en er zullen dagen zijn dat je op het dak van de wereld lijkt te staan. Er zullen dagen zijn dat je weg wil kruipen in een hoekje (doe maar lekker even die coconnetjes) en er zullen dagen zijn dat je de wereld aankan. Maar ook die hoogtes en laagtes zullen je steeds makkelijker afgaan, omdat je ze zal leren plaatsen en aanvaarden, als deel van het leven en als deel van jezelf.


Volgende keer zal ik het laatste thema opstarten, namelijk ‘verzorgen en bemesten’. Dit is het topje van de ijsberg waar iedereen mee bezig is onder de noemer ‘zelfzorg’, maar wat naar mijn gevoel pas het laatste is waar je echt mee bezig moet zijn. Je kan pas succesvol verzorgen en bemesten als je weet welke mest je best neemt en hoe vaak je die moet gebruiken. Ik denk dat we met de 4 blogs tot nu toe een stevige basis hebben gelegd om de juiste mest te kiezen.

Tot volgende keer,

Misses Lee, x


Wil je de zelfzorgreis verder beleven? Volg dan mijn blog!
  • Via de website: klik op ‘volg deze blog’ en schrijf je in met je wordpress account of via je email adres 
  • Via instagram: volg Misses Lee Blogt
  • Via facebook: volg Misses Lee Blogt 

Disclaimer: De zelfzorgreis is een initiatief van Kathleen Leemans, voor Misses Lee Blogt. De inhoud van de zelfzorgreis valt onder de auteursrechten. De zelfzorgreis kan in geen geval proffessionele of psychologische hulp vervangen. Indien u voelt dat u het niet langer alleen kan, schakel dan hulp in.


3 reacties op ‘De zelfzorgreis #4: jezelf ontdekken in de praktijk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.