De zelfzorgreis #3: jezelf ontdekken

Welkom op onze reis. De zelfzorgreis. Tijdens deze trip gaan we gedurende een 6 tal weken zoeken naar manieren om mentaal zorg te dragen voor onszelf, gaan we deze oefenen en gaan we leren om lief te zijn voor onszelf en van daaruit ook voor anderen.


Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen met deze reis! Deel je ze aub hieronder of via een van de andere kanalen? Je kan altijd de hashtag #dezelfzorgreis gebruiken. Ik hoor heel graag waar jullie tegenaan lopen of waar jullie mee bezig zijn, zodat ik de reis hierop kan afstemmen. 


Thema 2: jezelf ontdekken

Ik maak in totaal een reeks van 6 blogs, in 3 thema’s, waarbij dit tweede thema draait rond jezelf ontdekken: hoe kan je jezelf blootgeven zonder daarbij neergehaald te worden, hoe kan je leren fouten maken en hoe kan je leren lief zijn voor jezelf? Deze week geef ik jullie weer een stukje theorie mee, volgende week zetten we dit om in de praktijk.

In het eerste thema gingen we aan de slag met ruimte maken in he hoofd. om je hoofd. 

Lees hier deel 1: je hoofd opruimen

Lees hier deel 2: ruimte maken in je hoofd, de praktijk

De feiten – rationeel

Jij bent jij

Ieder persoon is uniek. Ieder persoon heeft zijn eigen verleden en zijn eigen verhaal. Ieder persoon is wie hij is.

Sommige mensen zijn niet tevreden met wie ze zijn. Ze zetten een masker op en doen zich anders voor. Maar wat brengt dat op? Mensen reageren op de persoon die je niet bent en de persoon die je wel bent voelt zich daardoor vaak alleen en niet begrepen. Er is geen echte verbinding, noch met jezelf, noch met anderen, en die heb je wel nodig om positieve relaties aan te gaan.

Pas wanneer je authentiek kan tonen aan de wereld wie je bent, kan de wereld reageren op de persoon die je echt bent en kan je de warmte en de verbinding voelen. De positieve relaties die je eraan overhoudt (ook al zijn het er een handvol) zijn daardoor wel bevredigend en de moeite waard.

Jij hebt grenzen

Iedereen heeft grenzen. Zowel lichamelijk als emotioneel.

Wat gebeurt er als je niet geleerd hebt grenzen aan te geven? Dan lopen mensen over je heen en vreten je energie op terwijl je erbij staat. Mensen raken het gewoon om te krijgen en zullen niet geven omdat ze denken dat je het niet nodig hebt. Maar je hebt het meer dan ooit nodig.

Wat gebeurt er als je niet geleerd hebt grenzen te respecteren? Dan respecteer je ook je eigen grenzen niet. Leer je eigen grenzen aangeven en zelf respecteren, en automatisch zal dat ook uitstralen naar anderen.

Jij maakt fouten

‘zij die geen fouten maken, werpe de eerste steen’.

Iedereen maakt fouten. Maar alle fouten zijn levenslessen. Dat kan je makkelijk omdenken (zie de blogs van deel 1).

Focus op het proces en niet op de uitkomst. Alles kan je leren, en alles gaat in stapjes en stukjes. Als je blijft steken op een zogenaamde fixed mindset, dan kan je het of kan je het niet, er is alleen zwart en wit, geen grijs. Probeer te evolueren naar een variabele mindset, deel een vaardigheid in in kleine vaardigheden en zie alles als een leerproces. Je hebt het nog nooit gedaan dus je kan het waarschijnlijk wel. Als je jezelf de tijd en kans geeft om te oefenen.

Iedereen maakt fouten. Wees lief voor jezelf. Veroordeel niet. Niemand.

Jij bent ok

Laat de persoon die je was je niet tegenhouden om de persoon te worden die je wil zijn.

Jij bent. En dat is reden genoeg om jezelf graag te zien.


De gevoelens – emotioneel

Ben jij tevreden met jezelf?

Durf jezelf die vraag te stellen? Ben jij tevreden over wie je bent? En durf je eerlijk te antwoorden?

Sta jij recht in je schoenen? Behandel jij je medemens zoals je zelf behandeld wilt worden? Of tenminste, probeer je dat?

Denk aan onze oefening van vorige week, voor de spiegel. Bedenk redenen om wel tevreden te zijn over jezelf en zeg deze redenen tegen jezelf, in de spiegel. Kijk naar je mantra’s, herhaal die luidop en laat ze je inspireren.

Durf jij je grenzen aangeven?

Hoeveel keer zeg jij nee? Tegen jezelf, tegen anderen, tegen je partner, tegen je kinderen?

Sommige mensen cijferen zichzelf weg in dienst van anderen. Daardoor raak je jezelf kwijt en samen met jou je energie. Wat antwoord je al mensen je vragen “hoe gaat het vandaag”? Durf je eerlijk toe te geven dat het niet goed gaat, dat je ook al eens een slechte dag hebt? Door altijd “goed” te antwoorden, gaan mensen ervan uit dat alles kan en mag. Ze sparen je niet, terwijl dat misschien wel even zou moeten. Door eerlijk te zijn, hoef je niet perse alles aan hun neus te hangen, maar een “Niet zo goed. Maar ik praat er liever niet over” is ook helemaal ok.

Wat ik belangrijk vind aan grenzen aangeven, is ze tijdig aangeven. Vaak laten we anderen doorgaan, tot we op een punt van no return komen, dan zeggen we nee en dan krijgen we bakken kritiek over ons heen. Als je tijdig start met authentiek te zijn, en daarmee bedoel ik je gevoel onder woorden brengen op een respectvolle manier, bereik je veel meer. Respect komt met respect.

Mensen die je geen respect terug geven, 
hoef je geen aandacht te geven in je leven.

Durf jij fouten maken?

Faalangst. De angst om te falen, de angst om aan iets te beginnen uit angst om het fout te doen of de angst om iets af te maken uit angst dat het niet goed genoeg zou zijn.

Maar hoe ontstaat die angst? In de eerste plaats omdat we focussen op de uitkomst. Waarom focussen we eens niet wat meer op het proces? Voor mij is de weg belangrijker dan de uitkomst. In de tweede plaats omdat we ons continu vergelijken met anderen. Die kan dit beter en die kan dat beter. Maar is dat ook zo? Ieder heeft zijn talenten, weet jij al welke de jouwe zijn, en bovenal hoe je die goed kan gebruiken?

Opdracht 1 met jezelf: observeer jezelf deze week eens in taken en vaardigheden. Wat kan je goed en wat kan je minder goed? Hoe denk je over jezelf als je iets doet wat je naar eigen zeggen goed kan? Maar nog belangrijker, hoe praat je tegen jezelf als je iets doet waarvan je zelf denkt dat je het niet goed kan?

Opdracht 2 met anderen: als anderen fouten maken, wat denk je dan? hoe ga je hiermee om? Kan je de persoon in kwestie vergeven? Hoe praat je tegen deze persoon?

Hoe graag zie jij jezelf?

Op een schaal van 0 tot 10, hoe graag zie jij jezelf? Ben je tevreden met die score? Wat zijn de redenen die je score naar beneden helpen? En wat zijn de redenen die de score juist naar boven helpen?

Opdracht: schrijf een brief aan je 10 jaar jongere ik. Schrijf daarin over wat je toen nog niet wist maar wat je nu wel weet. Schrijf over welke evolutie je hebt meegemaakt. Schrijf over wat je nu aan nieuwe vaardigheden en gedachten hebt. (indien je hem publiceert, tag je mij even? ik ben heel erg benieuwd!)


Op het einde van deze blog zitten we in de helft van de zelfzorgreis. Hierboven zijn een aantal zware thema’s aangehaald, thema’s waar ik zelf ook lang mee geworsteld heb en die ik vandaag nog altijd aanraak in moeilijke momenten. Dit is het moeilijkste stuk. Jezelf leren graag zien. Dat vraagt tijd en wat oefening. Maar vergeet niet, elke kleine stap is ook een stap vooruit. Iedereen heeft een andere weg af te leggen. Kijk ook eens af en toe achterom om te kijken vanwaar je komt en hoe je geëvolueerd bent. De focus mag nooit op het einddoel liggen, maar wel op het proces. En vergeet ook niet wat Pipi Langkous ons leerde:

Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan

Tot volgende week!

Misses Lee, x



Wil je de zelfzorgreis verder beleven? Volg mijn blog!
  • Via de website: klik op ‘volg deze blog’ en schrijf je in met je wordpress account of via je email adres 
  • Via instagram: volg Misses Lee Blogt
  • Via facebook: volg Misses Lee Blogt 

Disclaimer: De zelfzorgreis is een initiatief van Kathleen Leemans, voor Misses Lee Blogt. De inhoud van de zelfzorgreis valt onder de auteursrechten. De zelfzorgreis kan in geen geval proffessionele of psychologische hulp vervangen. Indien u voelt dat u het niet langer alleen kan, schakel dan hulp in.


2 reacties op ‘De zelfzorgreis #3: jezelf ontdekken

  1. Ik heb zeker veel stappen gezet de laatste jaren. In grenzen trekken ook, maar op professioneel vlak blijf ik dit momenteel heel moeilijk vinden, omdat ik voel alsof het me in een zwakke positie zet. Wat eigenlijk onzin is, want mijn grens is gewoon dat als je 40% werkt, je 40% van het werk kan doen van iemand die full time werkt. Totaal rationeel, maar toch blijkt dat moeilijk daar het been stijf te houden.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.