De zelfzorgreis #1: ruimte maken in je hoofd

Welkom op onze reis. De zelfzorgreis. Tijdens deze trip gaan we gedurende een 6 tal weken zoeken naar manieren om mentaal zorg te dragen voor onszelf, gaan we deze oefenen en gaan we leren om lief te zijn voor onszelf en van daaruit ook voor anderen.

Ik maak hiervoor een reeks van 6 blogs, in 3 thema’s, waarbij de eerste blog in een thema telkens een stukje theorie omvat en wat uitdagingen voor jou om over na te denken tegen de volgende week. De tweede blog omvat een uitdieping van de theorie in de eerste blog en een reeks concrete opdrachten om zelfzorg te oefenen en toe te passen.

Ik haal inspiratie uit mijn opleiding als psycholoog, maar ook uit mijn ervaringen in het dagelijkse leven als mama, vrouw, partner en al die andere rollen die ik vervul. Ik heb mezelf sinds ik mama ben nogal verdiept in onvoorwaardelijk leven, mildheid en werken aan zelfliefde. Ik hoop jullie kleine stukjes van mijn ervaringen en inzichten te kunnen meegeven zodat jullie daar zelf mee aan de slag kunnen gaan!

Thema 1: ruimte maken in je hoofd

Waarom is dit belangrijk?

Alvorens we zorg kunnen dragen voor onszelf, moet er eerst plaats en ruimte zijn om dat te doen. Daarvoor is het belangrijk dat je je hoofd opruimt. Een geordend hoofd, en een gevoel van controle over dat hoofd, geeft meer energie en meer plaats om te werken aan de dingen die je anders wil doen.

Wat gaan we opruimen?

Je hoofd opruimen kan naar mijn gevoel op 3 niveaus:

  1. Gedachten over praktische zaken
  2. Gedachten over jezelf en anderen
  3. Vastgeroeste patronen 

Het makkelijkste niveau om op te ruimen maar ook het niveau dat ons het meest merkbaar stoort is het eerste niveau van de praktische zaken. Dat gaat over je dagelijkse taken, eventuele zorgen om praktische dingen maar ook over dingen die anderen van je verwachten of vragen.

Het tweede niveau van de gedachten vraagt al wat meer energie om bewust aandacht aan te geven. Het gaat om gedachten over jezelf en over anderen, wat ook wel je innerlijke stem wordt genoemd. Werken aan dit niveau is voor mij ook een goede vorm van zelfzorg en komt later aan bod.

Het derde niveau is het niveau dat het meest op de achtergrond zit, maar dat wel heel hardnekkig de rest mee kan bepalen zonder dat je je er bewust van bent. Dat is het niveau van de vastgeroeste patronen ofwel de gedachten en handelingen die als automatisme in je hersenen zitten en die je dus ook stelt of denkt zonder er echt een gevoel van controle over te hebben. En net daar willen we verandering in brengen! Dit niveau is het moeilijks om aan te pakken. Ik kan daarin wel wat tips geven maar als je op zware problemen stuit, kan je daarvoor best professionele hulp inschakelen.

Hoe gaan we opruimen?

We ruimen op in volgorde

We beginnen op het eerste niveau, gaan verder naar het tweede niveau, tot we aan het derde niveau gekomen zijn en kunnen ontdekken wat onze vastgeroeste patronen zijn. Waarom is het belangrijk dat we deze volgorde volgen? Het is niet haalbaar om te starten met het aanpakken van vastgeroeste patronen als er nog andere dingen in de weg zitten. We kunnen geen dingen veranderen als er nog gedachten in de weg zitten die hardnekkig verandering willen tegengaan. En we kunnen niet veranderen als we niet eerst weten wat we willen veranderen en hoe we dat kunnen doen. 

Hoewel het derde niveau het belangrijkste is om op te ruimen, heeft het geen zin om aan die berg te beginnen als je energie en draagkracht niet groot genoeg zijn. Daarvoor moet je eerst energie ophalen en dat doe je door te werken aan niveau 1 en 2.

Vergelijk het met het leren van algebra. 

Je moet eerst de basis beheersen voor je verder kan. Rekenen van 1 tot 10 bijvoorbeeld. Of de maaltafels leren. Dat doe je stap voor stap. En je moet blijven oefenen tot je het echt goed kan. Natuurlijk ben je nieuwsgierig naar het volgende en wil je graag bijleren, maar als de leerstof te veel en te moeilijk ineens is, haak je snel af. Dat is net zo met werken aan jezelf. Kleine stapjes per keer die goed geoefend worden geven een stevige basis voor het vervolg. 

We ruimen op volgens ons eigen tempo en behoefte

Niemand kan bepalen hoe snel of hoe traag je vorderingen maakt. Dat hangt van de omstandigheden af: je vaardigheden, je kennis, je energiepeil, je rugzakje uit het verleden, gebeurtenissen in je omgeving, enz.

Jij en alleen jij kent al deze factoren bij jezelf en weet dus wat haalbaar is voor jou. Kies je eigen weg, volg je eigen tempo. Het doel is niet zo belangrijk als het lijkt, het proces om er te komen des te meer.

Stel zelf je prioriteiten. Kies wat jij belangrijk vindt en wat niet. En vooral, doe het stap voor stap. Beter 1 ding goed aanpakken, dan verschillende dingen tegelijk en maar half en half. 

We ruimen op volgens 3 principes:

  • Afhandelen en weggooien
  • Op de to do stapel leggen
  • In de kast bewaren voor later

Eigenlijk is het net zoals een postvakje met 3 lades: in elke lade kan je iets stoppen. Ben je er klaar mee, gooi je het weg. Heb je er nog werk aan en vind je het een prioriteit, dan leg je het vanboven tot het klaar is. Heb je er nog werk aan maar ben je er nog niet aan toe, dan stop je het even weg en laat je het rusten, tot je er wel aan toe bent. 

Let’s do this!

Niveau 1: praktische dingen opruimen

Laten we starten met zo veel mogelijk opruimen van alle praktische dingen in je hoofd. Zorg ervoor dat je een gevoel van controle hebt. 

DOEN: Neem een blad papier en noteer alle dingen waaraan je nu meteen denkt die je nog moet doen. Laat dat blad liggen. Vul het aan op momenten dat je aan iets denkt. Leg het naast je bed en noteer. Als je al een systeem van lijstjes hebt, zorg dat die up to date zijn.Zorg ervoordat je lijstjes maakt in volgorde van prioriteit, en indien mogelijk plan je to do’s. Het idee dat je weet wanneer het afgehandeld gaat zijn, brengt enorm veel rust en gevoel van controle.

Ikzelf heb de app ‘Keep’ op mijn gsm (er bestaan veel van die lijstjes apps) en daar houd ik per ‘domein’ bij wat ik niet mag vergeten, bv. boodschappenlijst, huishouden, taken, kadolijstjes, blogideeën enz. In Keep kan je ook lijstjes delen met je partner: super handig als je niet op voorhand weet wie er naar de winkel gaat of als je wil weten welke huishoudklusjes er nog staan te wachten.

Een to do lijstjes systeem houden en onderhouden is wat oefenen. Je moet vooral de gewoonte kweken om het up to date te houden en ‘in real time’ aan te vullen. Eens je daar mee weg bent, verlost het je van heel wat zorgen. Oefenen is dus de boodschap 🙂

Niveau 2: opruimen van gedachten over jezelf en anderen

Deze is al wat moeilijker en vraagt al wat meer energie en doorzetting. We beginnen met gedachten over jezelf.

DOEN: ga voor de spiegel staan en kijk naar jezelf. Wat gaat er door je hoofd? Positieve dingen, negatieve dingen? Hoe kijk je naar jezelf? In detail of eerder algemeen? Focus je op uiterlijk of eerder innerlijk? Probeer eerlijk te zijn met jezelf en laat de gedachten binnen komen. Probeer daarna even na te denken wat de oefening met je deed.

Deze oefening laat je kennis maken met je innerlijke stem. De toon van die stem verraadt heel vaak hoe goed jij je in je vel voelt. Veel van de dingen die je tegen jezelf zegt komen niet echt uit jezelf. Ze komen van anderen, hoe anderen tegen jou praten, vroeger, en ook nu. En dan vooral de mensen wiens mening je belangrijk vindt, bv je ouders, vrienden of je partner. 

DOEN: verzamel gedurende 1 dag alle gedachten die je die dag dacht over jezelf. Zowel de positieve gedachten als de negatieve gedachten. Bv. als er iets gelukt is of net mislukt, als je iets hebt laten vallen of iets hebt goed gedaan. Wat zeg je dan tegen jezelf? Maak een lijstje met deze gedachten. Die heb je volgende week nog nodig!

Wijs je mislukking eerder toe aan jezelf of aan de omgeving? Wijs je slagen eerder toe aan de omgeving of aan jezelf? 

  • Aan jezelf = interne attributie 
  • Aan je omgeving = externe attributie

Mensen die zich niet goed in hun vel voelen zullen mislukking meestal toewijzen aan zichzelf en slagen aan hun omgeving. Mensen die zich goed in hun vel doen doen overwegend het omgekeerde. Bekijk je lijstje eens door deze ogen. 

Nu kan je hetzelfde doen met gedachten over anderen. Hoe zie jij je partner, je vrienden, je collega’s? Hoe praat je tegen hen? Hoe reageer je op hen, bv als er iets niet naar je zin is of als er net wel iets leuks gebeurt?

Dit brengt ons eigenlijk al bij niveau 3: vastgeroeste patronen. Je zal merken dat je vaak op dezelfde manier reageert bij anderen in bepaalde gebeurtenissen. En dat dit vaak een vicieuze cirkel vormt. Die kan je doorbreken. Volgende week vertel ik hoe, voor deze week zijn er al genoeg gedachten te tackelen 🙂

Zelfzorg is meer dan zorgen voor jezelf

Je merkt het, ruimte maken in je hoofd is eigenlijk al een grote vorm van zelfzorg. Het maakt plaats en energie vrij om andere dingen te doen. Het maakt ruimte voor werken aan zelfliefde, aan grenzen geven en aan verbinding met anderen. Dat zijn thema’s die in de komende weken aan bod gaan komen. Voor mij maken ze allemaal stuk voor stuk deel uit van zelfzorg. Zaadjes die geplant zijn in je hoofd en waarvan je kiest of het bloemen worden of onkruid. 

Zelfzorg is meer dan zorgen voor jezelf, het is zorgen voor alles wat in en rond jou gebeurt. Het is aandacht hebben voor gedachten, voor gedragingen en voor je omgeving. Het is de basis voor alles wat je denkt, zegt en doet.

Als laatste wil ik nog meegeven dat zelfinzicht en zelfliefde tijd vragen. Het is niet het lezen van deze blog dat maakt dat je anders gaat denken over jezelf, of liever gaat zijn voor jezelf. Ik geef bouwstenen, triggers en handvaten. Jij kiest wat je ermee doet, wanneer je er iets mee doet en hoever je daarin gaat. Net zoals bij algebra leren of zelfs leren fietsen is het de oefening die maakt hoe gedreven je wordt. Oefenen en iets leren vragen tijd.

Gun jezelf die tijd.

Tot volgende week!

Misses Lee, x


SHARING IS CARING ❤

Vond je deze blog fijn om te lezen? Wil je anderen uitnodigen om mee te doen? Je doet hen en mij een groot plezier om door deze post te delen

Wil je de zelfzorgreis verder beleven? Volg mijn blog!
  • Via de website: klik op ‘volg deze blog’ en schrijf je in met je wordpress account of via je email adres 
  • Via instagram: volg Misses Lee Blogt
  • Via facebook: volg Misses Lee Blogt 

Disclaimer: De zelfzorgreis is een initiatief van Kathleen Leemans, voor Misses Lee Blogt. De inhoud van de zelfzorgreis valt onder de auteursrechten. De zelfzorgreis kan in geen geval proffessionele of psychologische hulp vervangen. Indien u voelt dat u het niet langer alleen kan, schakel dan hulp in.


7 reacties op ‘De zelfzorgreis #1: ruimte maken in je hoofd

    1. Bedankt! Ik heb het gevoel dat het heel belangrijk is en ik wil herken ik er zelf over weet heel graag delen omdat het mezelf al zoveel vooruit heeft geholpen. Laat het zeker even binnen komen, dat lijkt me inderdaad belangrijk. Daarom ook dat ik maar 1x per week een blog online wil zetten en ook 2 weken op hetzelfde thema wil werken.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.